Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

25 faktov, ktoré možno o Mini neviete

Od predstavenia ikonického Mini – britského ľudového auta – už ubehlo 61 rokov.

S pohonom prednej nápravy, priečne uloženým motorom, kolesami v každom rohu a geniálnym dizajnom, sa stalo podkladom pre malé vozidlá, ktoré schádzali z výrobných liniek aj po ňom.

British Motor Heritage (BMH) vyrába od roku 2002 náhradné diely, ale aj kompletné karosérie na Classic Mini, takže robí všetko pre to, aby toto autíčko prežilo aj pre budúce generácie.

Vytvorili pre všetkých fanúšikov Mini zoznam fascinujúcich faktov a čísiel.


  • Viac ako 5,3 milióna – to je počet vyrobených Mini medzi rokmi 1959 a 2000 (hoci o presnom čísle sa vedú spory)
  • „621 AOK“ je značka prvého vyrobeného Mini. Stále existuje a je vystavené v British Motor Museum v Gaydon – tak isto aj posledný vyrobený kus, Cooper Sport 500 „X411 JOP“ a „33 EJB“ – Mini Cooper, s ktorým Paddy Hopkirk vyhral v roku 1964 Rally Monte Carlo.
  • Rozhodnutie BMC (British Motor Company) vyrobiť malé a ekonomické auto, bolo vyvolané Suezskou ropnou krízou v roku 1956.
  • Miníky boli v UK vyrábané v Cowley, Oxford a Longbridge, Birmingham. Tie vyrobené v Longbridge, boli pôvodne uvedené na trh pod menom Austin Se7en (sedmička v názve bola pripomienkou slávneho Austinu z 20 a 30-tych rokoch). Prvá menovaná fabrika zase produkovala autá s menom Morris Mini-Minor.
  • Na výrobu každého Mini sa použije minimálne 3016 skrutiek a matíc.
  • Na začiatku mali názov Mini vo svojom mene len autá Morris – volali sa Morris Mini-Minor, keďže boli menšie ako Morris Minor, tak isto navrhnutý Alecom Issigonisom. Ale prezývka Mini sa tak chytila, že od roku 1969 sa stalo hlavným menom.
  • O veľkorysých odkladacích priestoroch v dverách prvých Mini sa hovorí, že boli navrhnuté, aby sa do nich zmestili ingrediencie potrebné na prípravu najobľúbenejšieho drinku dizajnéra Aleca Issigonisa, suchého Martini – čiže fľaše ginu a vermutu.
  • 27. To je číslo svetového rekordu, koľko ľudí sa natlačilo do Classic Mini
  • Minisukňa bola údajne nazvaná podľa Mini, ktoré bolo obľúbeným autom návrhárky Mary Quant. Túto informáciu komentovala slovami „ani jedno nie je dlhšie, než je nevyhnutné“
  • Hoci bolo Mini jednoznačne cielené na nižšiu časť trhu, často je popisované ako „bez triedy“, keďže si našlo obľubu aj u filmových hviezd, športových idolov alebo pop ikonách. Nehovoriac o všetkých štyroch Beatlesákoch.
  • Classic Mini bolo vyrobených viac variánt, ako akéhokoľvek iného britského auta – hot sedany (Cooper), veľmi hot sedany (Cooper S), superturbo sedany (ERA Turbo), luxusné sedany s rozšíreným kufrom (Elf, Hornet), sedany s rozšíreným predkom (1275GT, Clubman); kombíky (Traveller, Countryman); kabriolety; vany; pick-upy; a „džípoidné“ buggy (Moke)
  • Homokinetické kĺby na hnacej náprave boli údajne prevzaté a upravené z českého dizajnu použitého na periskopoch ponoriek
  • Dizajnér Mini, Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis, sa narodil v roku 1906 v Smyrna (teraz známe pod menom Izmir v Turecku) gréckemu otcovi a nemeckej matke. Bol prvým bratrancom Bernd Pischetsriedera, riaditeľa BMW a neskôr Volkswagenu.
  • Hoci sa ukázalo, že Mini Moke bol nevhodný pre účely armády, nakoniec dosiahol svetovú popularitu ako rekreačné a úžitkové vozidlo – niečo cez 50000 kusov bolo vyrobených medzi rokmi 1964-1968.
  • Prvé Mini sa dali kúpiť s príplatkovou výbavou – prútenými košíkmi špeciálne tvarovanými, aby sa zmestili pod zadné sedadlo.
  • 26,5 sekúnd – to je čas, ktorý potrebuje 850cc na zrýchlenie z nula na 60mph (cca 96,5km/h).
  • £182000 – toto je najvyššia suma, aká bola zaplatená na aukcii za Mini. Bol to Radford de Ville Cooper S, ktorý vlastnil Paul McCartney.
  • Produkcia áut bola v roku 1959 výrazne nižšia – na vyrobenie každého Mini bolo potrebných 30 hodín.
  • Mini sa predávali v Dánsku pod názvom Morris Mascot
  • Ak by sa všetky vyrobené Classic Mini postavili za seba, obopli by dvakrát pobrežie Spojeného Kráľovstva.
  • Mini dokázali, že sú motoršportovými pokladmi a medzi ich mnohé úspechy patria: päť víťazstiev v British Saloon Car Championships, dve v European Touring Car Championships a tri v British Rally Championships. No a Cooper S vyhral Monte Carlo Rally v roku 1964, 1965 a 1967.
  • Viac ako polovica Mini vyrobených v UK bola exportovaná.
  • Počas celej produkcie bolo Mini poháňané nie menej ako siedmimi veľkosťami motorov Série A – 848cc, 970cc, 997cc, 998cc, 1071cc, 1098cc a 1275cc.
  • Posledné vyrobené Mini, Solar Red Cooper Sport 500, bolo vyrobené 4. októbra 2000. Česť šoférovať ho z linky v Longbridge mala pop star 60-tych rokov, Lulu.
  • Zdroj: https://justminicooper.com/25-facts-you-might-not-know-about-the-classic-mini/

    Leave a comment   Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.