Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X

Historické okienko: Mini Clubman sedan – 1969

Mini Clubman rozdeľuje so svojim hranatým predkom ľudí na dva tábory aj dnes. Niektorým sa páči, iní ho veľmi neobľubujú. Ale keď bol nový, pritiahol do predajní mnoho ľudí, ktorí by nad Mini inak nerozmýšľali. Mnohí z nich následne otvorili svoje šekové knižky a oproti Mini 1000 zaplatili značný príplatok, aby mohli odísť na novom Clubmanovi – čo bol nakoniec aj jeden zo zámerov uvedenia tohto modelu. (Predával sa v omnoho vyšších číslach, ako Elf/Hornet, ktoré, dá sa povedať, nahradil.)

British Leyland v tej dobe získal nových ex-Ford zamestnancov a vyvíjal tlak na „vyťaženie“ čo najväčšieho zisku z dostupného sortimentu modelov. Jednou z možností, ako toto dosiahnuť, bol predaj príplatkovej výbavy.
A pôvodný Clubman jej mal celkom slušný zoznam:
lemy blatníkov, radiálne pneumatiky, nastavenie predných sedadiel, automatická prevodovka, vyhrievanie zadné sklo (na priloženom obrázku sa cez neho pozerá dievča), upravený zadný nárazník… to všetko ste si mohli zaškrtnúť.

Clubman (sedan) a 1275GT mali pôvodne zachované hydrolastic pruženie (ostatné Mini prešli na gumené kužele pri uvedení Mk3 modelov v roku 1969). Čo ale v 1971 potichu zmenili, aby zredukovali náklady.

Nový predok Clubmana zhoršil jeho aerodynamiku, ale vo výraznej mierne zlepšil prístup do priestoru pod prednou kapotou na údržbu. Taktiež (v obmedzenom rozsahu) zlepšil bezpečnosť vytvorením „deformačnej zóny“. Ak sa to tak dá nazvať. Každopádne to British Leyland tak prehlasoval v čase uvedenia Clubmana na trh.

Avšak, predok Clubmana si až tak nezískal obľubu v kontinentálnej Európe. Vo Fransúzsku (čo bol veľký a nezanedbateľný Mini trh) Clubmany po roku 1975 úplne zmizli. A na mnohých kontinentálnych trhoch boli sklony k tomu, že Clubmana na konci 70. rokov nahradili skôr Innocenti 90/120.

Ale napr. v Austrálii sa všetky Mini, vrátane Mini vanu, vyrábali s predkom Clubmana od roku 1972 a neskôr.
Produkcia Mini s predkom Clubmana skončila v UK v roku 1982, kedy prišlo do ponuky „Mini HL kombi“. Tak sa volal Clubman kombi (estate) v jeho posledných, 998cc A+ motorom poháňaných dňoch (mimo Talianska).

V Južnej Afrike ale pokračovali vo výrobe Mini 1275E, ktoré malo predok Clubmana, až do roku 1983. S tým, že predaj ešte pokračoval aj v roku 1984.
Po tomto roku sa až do roku 2000 vyrábali len „guľatonosé“ Mini v Longbridge – CLubman už nie.

Zdroj: https://www.facebook.com/Leyland.Chronicles/posts/232235298273585

Leave a comment   Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.